wtorek, 27 grudnia 2016

Andrzej Pilupiuk 'Konan Destylator' - Wędrowycz wrócił

 Nowy tomik opowiadań z Wędrowyczem to zaskoczenie, ale i radość dla wszystkich fanów. Ukazał się 26 października. W grudniu widziałam go już w propozycjach Biedronki na prezenty świąteczne. Mi książkę tę pożyczył kolega. Dzięki. 
W każdym razie święta to dobry czas na taką miłą rozrywkę. Goście pojechali po obiedzie, a ja siadłam w fotelu u pogrążyłam się w lekturze.
Jak przeczytałam na LubimyCzytać w czyjejś opinii o książce, nie ma tu niczego nowego, same sprawdzone sposoby rozśmieszania czytelnika. I powiem Wam, ze działają..... 
Jedno tylko mnie zdziwiło. Że autor zmienił mojemu ulubionemu Semenowi nazwisko! Przecież w poprzednich tomach miał on na nazwisko Paczenko, a tu - Korczaszko. Nawet myślałam, że to niedopatrzenie Pilipiuka, ale chyba nie, bo w połowie książki użył on nazwiska Paczenko w innym kontekście. 
Ale jest i inna niezgodność. W którymś z poprzednich tomów było, że Semen ma na półce 10 książek. Tu miał jedną. 
Ilustracje są jak zwykle ciekawe. Zauważyłam konsekwencję wobec wcześniejszych tomów, bo Bardaki mają twarze neandertalskie, a to koresponduje z pierwszym tomem... 

Opowiadań jest kilka. Jak zwykle u Wędrowycza, ktoś go wynajął do niezwykłej roli, kilka razy przenieśli się w czasie i wyjaśnili nam inne pochodzenie znanych osób (tu mamy Arnolda), poznajemy też lata szkolne Wędrowycza i młodość i historię długowieczności Semena. Najbardziej spodobało mi się opowiadanie o tym, jak Semen zastąpił prawnuka Wędrowycza w szkole. Widać z niego, jak bardzo współczesna szkoła jest tworem sztucznym..... W każdym razie to zabawne opowiadanie, które przemyca też treści pedagogiczne, iż nauka języków jest potrzebna. 
Wędrowycz w opowiadaniach  jak zwykle pędzi bimber z byle czego, pije i wszczyna burdy. Jest zabawnie i lekko. Troszkę brakowało mi przebłysków mądrości Wędrowycza, jakiegoś ważniejszego celu, w imię którego by egzorcyzmował. Jakub z tego tomu jest osadzony w tym swoim pijackim świecie. Ale świat pokazany w tym tomie nie odbiega od rzeczywistości. Młodzież siedzi w domach, kto może oszukuje ludzi. Jest szaro i smutno. 
Ja, jako miłośniczka Wędrowycza i Semena przeczytałam ten tom z przyjemnością. Bez fajerwerków, ale i bez rozczarowania. To stary dobry Wędrowycz.
6 gwiazdek

9 komentarzy:

  1. Lubię Wędrowycza, jak wpadnie mi w łapki to z przyjemnością przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wędrowycz to niesamowity anarchista. Tu robił bimber ze stonki....

      Usuń
    2. Teraz czytam co napisałam i wyszedł mi głupi tekst..
      Że anarchista, bo robił bimber ze stonki. A z biedronki to byłby systemowy.
      Ale chodziło mi o to że był anarchistą. I przypomniało mi się o tej stonce.

      Usuń
  2. O, to jest coś, co bym chciała dopaść

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taaak. Ja też nie spodziewałam się, że go przeczytam. Mówiłam koledze, że widziałam w Biedronce, że nie kupię, to mi pożyczył. Taki Święty Mikołaj. ;)

      Usuń
  3. Paczenko to był Józef. (dziadek Tomka z "Norweskiego Dziennika"). Pojawia się w pierwszych opowiadaniach o Wędrowyczu - tych których fabuła dzieje się za komuny.
    Semen zawsze był Korczaszko.

    Pielgrzym

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję. To ja poszukam jeszcze w starych częściach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam mieszane uczucia co co nowego Wędrowycza, napaliłam się bardzo jak tylko zobaczyłam go w zapowiedziach, a potem było spotkanie z autorem, który o Wędrowyczu opowiadał i mój entuzjazm trochę oklapł. Dziwne, pierwszy raz zdarzyło mi się, żeby autor do swojej książki mnie zniechęcił.

    OdpowiedzUsuń
  6. Może to sam autor znudził się swoim bohaterem?
    Nie jest to najlepszy tomik opowiadań z Wędrowyczem, ale i nie jest to jakaś nudna kontynuacja. Bez entuzjazmu, ale i nie było zawodu. Humor wciąż śmieszy. Trochę to wszystko trzymał Semen, który był głównym bohaterem 2 opowiadań, a ja uwielbiam Semena.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...