środa, 14 grudnia 2016

Dwa filmy o kosmosie: 'Marsjanin' i 'Grawitacja'. Który lepszy według mnie?

Dzień dobry,
Dziś napiszę o dwóch filmach, wartych wspomnienia, według mnie, które niedawno oglądałam.
Z filmami u mnie jest ciężko, bo wolę książki, na większości filmów przysypiam, ale czasami, raczej tematycznie, zdarza mi się jakieś filmy oglądać. W tym roku postanowiłam podjąć się wyzwania 'Obejrzę 52 filmy' i tak jak niektórzy z książkami, to ja właśnie z filmami mam problem, ale już prawie kończę. 
Miałam chęć obejrzeć dwa filmy o kosmosie. I tak też zrobiłam. 
Znalezione obrazy dla zapytania GrawitacjaZnalezione obrazy dla zapytania Marsjanin
Pierwszy z nich to 'Grawitacja' z 2013 roku w reżyserii Alfonso Cuarona, z Sandrą Bullock i George Clooney'em w rolach głównych. Film zdobył 7 Oskarów. 
Drugi obejrzany przeze mnie film, też kosmiczny i dla porównania, to film 'Marsjanin' z 2015 roku w reżyserii Ridleya Scotta, z Mattem Damonem w roli głównej. Film zdobył 7 nominacji do Oskara i z tego, co pamiętam, był wielkim przegranym owej gali oskarowej Anno Domini 2015. 
Gdy rozmawiałam o tych filmach ze znajomymi, to chyba woleli 'Marsjanina'. Mnie bardziej ujęła 'Grawitacja'. I to o swoich refleksjach będę tu pisać. Mam nadzieję, że to Was zaciekawi. Bo nie zamierzam pisać recenzji filmów, ale moje subiektywne refleksje.

Najpierw o 'Grawitacji'. Oceniłam ten film na 8 gwiazdek. Gdy chcę oglądać filmy o kosmosie to właśnie kosmos chciałabym oglądać. I kosmos pojawia się jako najważniejsze tło akcji. Oto kilka kadrów z filmu:
Znalezione obrazy dla zapytania Grawitacja
Kosmos 'radosny', początek filmu. Źródło zdjęcia: http://film.onet.pl/grawitacja

Znalezione obrazy dla zapytania Grawitacja
Źródło zdjęcia: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Samotnosc_kosmonautki_(Grawitacja_recenzja),100410.html
Znalezione obrazy dla zapytania Grawitacja
Z nieskończonością w tle,,, Źródło zdjęcia: http://www.dwutygodnik.com/artykul/4779-zycie-w-kosmosie.html

Znalezione obrazy dla zapytania Grawitacja
Źródło zdjęcia: http://www.filmweb.pl/film/Grawitacja-2013-564230

 'Grawitację' oglądałam z nieustannym napięciem i poczuciem, że bohaterka zmierza się z czymś groźniejszym od niej, z czym w zasadzie nie ma szansy wygrać, że ma tylko jakąś małą szansę na przetrwanie. Ale nie na zwycięstwo. Bo dla mnie kosmos nie jest ujarzmiony, to niezmierzona przestrzeń, której człowiek nie ma szans ujarzmić, choć by chciał, to brak grawitacji i tlenu, aż wreszcie to nieskończona przestrzeń, mierzona w latach świetlnych. I właśnie w tych warunkach nasi bohaterowie muszą przetrwać. W zasadzie nie mając żadnych szans. Ja ten film oglądałam z chusteczką w ręce, bo historię Ryan Stone i
Matta Kowalskiego przeżywałam jako historię rodzącej się miłości. Kosmos był znakomitym tłem. Bo miłość jest troszkę jak takie odnalezienie się dwojga ludzi w nieskończoności. I taką ofiarą jednej osoby dla dobra drugiej.
To piękny film. Oglądałam już dwa razy i obejrzę jeszcze.

'Marsjanin' to film kompletnie inny w klimacie i nastroju. Film w zasadzie mi się nie podobał. Tylko te kartofelki były fajne.... Oceniłam go na 7 gwiazdek. Panuje poczucie, że człowiek jest królem wszechświata, że ujarzmił kosmos. W zasadzie w tym kosmicznym filmie nie ma kosmosu. Jest podróż z Marsa na Ziemię. A to co pomiędzy, to 'tylko' trasa, którą można przegapić, jak w podróży pociągiem. Do Warsa pójść, książkę poczytać itd....
Oto kadry z filmu:
Znalezione obrazy dla zapytania Marsjanin
Krajobraz marsjański. Źródło zdjęcia: http://www.filmowo.com.pl/products/marsjanin-kosmos-w-rytmie-disco/
Znalezione obrazy dla zapytania Marsjanin
Źródło zdjęcia: https://www.ponapisach.pl/2015/09/the-martian-marsjanin-2015.html

I to by było na tyle zdjęć z filmu, bo tu miał być kosmos, a go nie znalazłam.... Są tylko piękne góry i pustynia. Troszkę ziemskie.....

Tak więc w filmie nie znalazłam kosmosu. I to było zasadniczą sprzecznością jak dla mnie, bo nie czuję się jak zwycięzca, jako człowiek. Przestrzeń widzę bardziej jak w 'Grawitacji' jako niezmierzoną i nieogarnialną. Czasami tylko znajdzie się jakiś inny punkcik w tym wszechświecie, który będzie nam bliższy niż reszta nieskończoności, na przykład George Clooney dla Sandry Bullock....  Piękna para, szkoda, że się urwał z łańcuszka.... Natomiast 'Matt Damon' nie pokazał tu swojego kunsztu aktorskiego, moim zdaniem. Pamiętam go z 'Infiltracji' i wówczas był naprawdę podły. A tu kartofelki sobie uprawiał. Poczekał i się doczekał, NASA ryzykowała miliardy dla jednej osoby, bo w Ameryce każdy człwowiek jest ważny, potem była hollywoodzko-amerykańska scena jak to całe biuro cieszy się, że wszystko dobrze się skończyło.
Ale póki co, to jeszcze na Marsie nie mieszkamy i nie jeździmy tam na wycieczki.
Całość była nijaka.

A Wy co sądzicie?


7 komentarzy:

  1. Film jest pasmem nieprawdopodobieństw i w kinie z reguły powinno tak być. Inaczej szybko pożegnalibyśmy się z bohaterami. Też mi przypadła do gustu Grawitacja, Marsjanin jest... retro. Takie filmy można było i chciało się oglądać 20 czy 30 lat temu, ale teraz kiedy jest to w zasięgu ręki?
    Swoją drogą polecam Ci w podobnym duchu film, ale sf "Raport z Europy" świetny film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszukam tego filmu. Taki intrygujący tytuł.

      Usuń
  2. Odczucia co do filmów mamy dokładnie odwrotnie, przyznam, że Grawitacja mnie rozczarowała, a Marsjanin łatwo wciągnął. Generalnie uwielbiam oglądać książki o kosmosie, wiem, że patrzenie na niego poprzez pryzmat kamery czy zdjęć ma się nijak do realnych odczuć, jednak tylko w tej formie mogę się nim zachwycać - przynajmniej jak na razie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam lęk wysokości, więc patrzenie przez pryzmat kamery w zupełności mi wystarczy...
      W Marsjaninie ciekawy był wątek ziemniaczków, ale jakoś mniej niż Grawitacja. Ale dobrze, że się różnimy gustami.

      Usuń
  3. "Grawitacja" jest świetna, "Marsjanina" jeszcze nie oglądałam, ale mam w planach. Najpierw chciałabym sięgnąć po książkę, nawet ją mam na półce, ale ciągle czasu brak. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. "...kosmos nie jest ujarzmiony, to niezmierzona przestrzeń, której człowiek nie ma szans ujarzmić..." Przestrzeń jak najbardziej zmierzona, ale zarazem faktycznie człowiek nie ma szans go ujarzmić. Inna sprawa, co nam na ogół umyka, że Ziemi też nie ujarzmiliśmy. Siedzimy na niej niczym mrówki na tykającej bombie i mienimy się panem stworzenia.

    Dzięki za zwrócenie uwagi na Grawitację , ostatnio mam problemy z trafieniem na dobre filmy. Tyle tego kiczu...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...