środa, 28 grudnia 2016

Filmy wojenne, moje subiektywne zestawienie: 'Letnie przesilenie', 'Korczak', 'Miasto 44', 'Kanał'

Znalezione obrazy dla zapytania Letnie przesilenie Znalezione obrazy dla zapytania Miasto 44Znalezione obrazy dla zapytania Kanał 1956Znalezione obrazy dla zapytania Korczak 1990
Dzień dobry,
Jak zauważyliście pewnie, o filmach piszę rzadko, bo i coraz rzadziej je oglądam. Musi być coś ciekawego, żebym nie zasnęła. Zazwyczaj sprawdzam czy długi, jak długi to się poddaję. Lubię dziwne filmy.  
Ale pod koniec 2015 roku uległam wyzwaniu i postanowiłam, że obejrzę 52 filmy w tym roku. Nikt mnie by z tego nie sprawdzał, ale chodzi o mój perfekcjonizm. Przecież postanowiłam coś sobie. Jakoś mi się udało, a to dzięki dwom ostatnim miesiącom i temu, że mogę oglądać co chcę ostatnio. 
Obejrzałam w grudniu 4 filmy wojenne, które planowałam od jakiegoś czasu i te właśnie zestawię:
'Letnie przesilenie' Michała Rogalskiego z 2014 roku, 'Miasto 44' Jana Komasy też z 2014 roku i dwa filmy Wajdy:  'Kanał' z 1956 roku i  'Korczak' z 1990 roku. 
 Najmniej spodobało mi się 'Letnie przesilenie', które reklamowano jako film o zwyczajnych ludziach w czasie wojny. Oceniłam go na marne 3gwiazdki. Kontrowersyjnemu 'Miastu 44' dałam 9 gwiazdek, 'Kanał' oceniłam na 9 gwiazdek, a 'Korczaka' na 10.Są to oceny subiektywne. Więcej napiszę poniżej. 

Zacznę od strony wizualnej filmów. Każdy z nich cechuje swoja własna poetyka. Oto kadry z filmów:

Znalezione obrazy dla zapytania Letnie przesilenie
Scena z 'Letniego przesilenia', źródło zdjęcia: http://www.filmweb.pl/film/Letnie+przesilenie-2014-698411
Znalezione obrazy dla zapytania Letnie przesilenie
Scena z 'Letniego przesilenia', źródło zdjęcia: https://www.youtube.com/watch?v=oKnpxz2BUjo
 'Letnie przesilenie' aż razi radosną scenerią. Akcja rozgrywa się gdzieś na obrzeżach wojny, gdzie niemieccy żołnierze bawią się psami i nie chcą wchodzić ludziom w drogę. Oczekują na urlop, aby pojechać do rodzin. Nagle przybywa nowy dowódca i każe im chodzić na patrole, być złymi itd. 
Kompletnie nie przyjmuję tego, raziła mnie ta sielankowość.

Następny film: 'Miasto 44'. Oto kadry z filmu:

Podobny obraz
Miasto 44, źródło zdjęcia: http://kobieta.gazeta.pl/kobieta_ekstra/1,155242,16581463,Przezyj__to_sam___czyli_dlaczego_warto_zobaczyc__Miasto.html
Znalezione obrazy dla zapytania Miasto 44
'Miasto 44', źródło zdjęcia: http://miasto44.pl/
Znalezione obrazy dla zapytania Miasto 44
Miasto 44, źródło zdjęcia: http://stosunki.pl/?q=content/miasto-44-bardzo-dobre-polskie-kino
 Wyraźnie widać dualizm, kontrast.  To co jest przed powstaniem jest normalne, piękne, pełne życia. Powstanie to armagedon, ogólne zniszczenie. Próby normalnych uczuć kończą się porażką i cierpieniem.

Trzeci film to klasyka polskiego filmu wojennego, Wadowski 'Kanał":

Znalezione obrazy dla zapytania Kanał 1956
'Kanał", źródło zdjęcia: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/filmy/kanal/38

Znalezione obrazy dla zapytania Kanał 1956
'Kanał', źródło zdjęcia: http://fototeka.fn.org.pl/pl/strona/wyszukiwarka.html?key=Pak+Ludwik&search_type_in=osoba&view_type=tile&sort=alfabetycznie&result%5B%5D=1999&lastResult%5B%5D=1999&pageNumber=1&howmany=50&view_id=&hash=1482906860&filter%5BkolorZdjecia%5D%5B%5D=czarno-bia%C5%82y
 Cały film jest czarno-biały. Rozgrywa się w 3 sceneriach. Pierwsza to ostatni bastion obrony, teraz pusty i zniszczony. Następnie są psychodeliczne kanały i zakończenie. Trojakie, ale każde z nich oznacza porażkę bohaterów.

 I wreszcie "Korczak":
Znalezione obrazy dla zapytania Korczak 1990
'Korczak', źródło zdjęcia: http://www.ziegler-film.com/en/productions/cinema/produktion/korczak.html
Podobny obraz
'Korczak', źródło zdjęcia: http://www.dvdtalk.com/reviews/56949/korczak-kino-classics-remastered-edition/

Znalezione obrazy dla zapytania Korczak 1990
'Korczak', źródło zdjęcia: http://rarefilm.net/korczak-1990-andrzej-wajda-wojciech-pszoniak-ewa-dalkowska-teresa-budzisz-krzyzanowska-biography-drama/
W 'Korczaku' bardzo mnie zachwyca wszystko, cały film. Sceneria jest dwojaka, bo w realia getta, wojny autorom filmu udało się przekazać przestrzeń wewnętrzną Korczaka. On chroni dzieci, ten swój sierociniec, i tworzy im iluzję normalności, jakąś przestrzeń wewnętrzną, w której panuje ład i dobro. Symboliczne zakończenie oddaje ideę filmu, że wyło warto, że tacy idealiści jak Korczak wygrali, a nie to zło wokół. 

Myśląc o wymowie filmów i tym który mi się spodobał, a który nie, to powtórzę myśl z początku posta, ze kompletnie mnie odrzuciła wymowa i zawartość 'Letniego przesilenia', jakaś podprogowa teza, że niemieccy żołnierze to też ludzie, którzy musieli wykonywać rozkazy. Wydaje mi się, ze to zbyt uproszczone i próbująca uciec od oceny moralnej wyjaśnienie wojny jako fenomenu zła.
'Miasto 44':  pamiętam, że w TV pokazywali reakcje powstańców zaproszonych na premierę. Ktoś powiedział wtedy, że tak naprawdę było. Mój tato, który tak jak ja lubi filmy wojenne, 'Miasto 44' nie polubił. Powiedział, że to dziwny film. Ale ja postanowiłam ocenić go po swojemu. Uznałam, że to dobry film, ale nowoczesny. Pokazuje wojnę jako armagedon, zniszczenie totalne człowieczeństwa. Początek filmu to pokazanie bohaterów w ich życiu normalnym, wojennym, ale normalnym. Powstanie pokazane zostało w konwencji hollywoodzkiego filmu katastroficznego, jako totalne i nagłe zniszczenie wszystkiego, i miasta, i człowieczeństwa, a nawet uczuć. Czułam grozę i strach oglądając ten film. 
Dwa filmy Wajdy pokazują wojnę. Ich powstanie dzieli 35 lat. W "Kanale', powstałym 10 lat po wojnie widać świat wojenny, powstańczy. Wojna dobiega ku końcowi, wszystko się kończy i zmierza ku porażce. Film genialnie pokazał psychikę bohaterów, ich przeżycia, obawy i emocje. Zakończenie filmu jest takie jak naprawdę było: albo szaleństwo, albo niewola niemiecka, albo śmierć, a wszędzie gruzy miasta. 
'Korczak' to też film wojenny, ale o człowieku symbolu idealizmu i dobroci. I to w tym filmie jest, że w getcie Korczak stworzył świat dobry i mądry. Że warto było, że to miało sens. Bardzo ten film przeżyłam. Dał mi on wiele dni refleksji nade mną, nad tym jakim człowiekiem ja jestem. Czy walczę o to, żeby dobre myśli kształtowały świat wokół mnie? Korczak nie zlikwidował głodu i śmierci, ale zachował człowieczeństwo. I to mu pozwoliło nie zwariować. Pokazano go jako 'bożego szaleńca', takiego świętego z czasów holokaustu. Ale i człowieka, który udowodnił, że bycie dobrym jest możliwe. 
Napisałam Wam, że film ten wzbudził we mnie refleksję o mnie samej. Niestety, doszłam do wniosku, że do Franciszka mi daleko.... Ale postanowiłam przynajmniej próbować....
 Podsumowując, zwycięża Wajda, ale okazało się, że polskie kino żyje, bo po Wajdzie też można coś nowego wnieść do kina wojennego. 'Miasto 44' to dobry film o wojnie w formie nowoczesnej.

8 komentarzy:

  1. Muszę obejrzeć "Korczaka" w takim razie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ;)Chociaż czytałam w ostatniej książce Michalaka o filmach Wajdy, że zaraz po premierze światu nie spodobał się ten film. A mnie bardzo.

      Usuń
  2. rzadko oglądam filmy wojenne, bo się za bardzo boję, na Miasto 44 się czaję, ale się boję, opis Kanału mnie już przeraził, więc chyba zostanę przy swojej płyciźnie.,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem bojaźliwa. Na 'Czasie honoru' uciekałam z odcinków, w których leciały sceny na PAwiaku i z tym donosicielem, byłym asystentem profesora.
      'Miasto 44' sobie odpuść w takim razie, bo i ja oglądałam z przerwą na ochłonięcie.
      Ale 'Kanał' jest w sumie dosyć poetyckim filmem. Większość akcji to relacje między poszczególnymi osobami w kanale.
      Dodam, że tak jak Ty, boję się 'Wołynia'. Przerażają mnie też filmy o rozwodach, np. ostatnio porzuciłam 'Pod osłoną nieba' właśnie dlatego, że mnie przeraził.
      Nawet kiedyś 'Król lew' mnie przeraził... Smerfy jakoś oglądałam.
      ps. Z płytkich programów to oglądam 'Damy i wieśniaczki'...

      Usuń
  3. "Kanał" to taki film z którym trudno konkurować. Nie bez powodu przyniósł reżyserowi sławę na całym świecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. A z książki Michalaka dowiedziałam się dlaczego niesamowita Iżewska nie grała potem w prawie żadnym filmie....
      Według mnie 'Korczak' też jest wybitny, ale smutne jest że przypięto mu łatkę 'anty'. W tej książce Michalaka czytałam o tym. Ja uważam, że ten film nie jest o Polakach, Żydach i Niemcach, ale o dobru i złu w człowieku.

      Usuń
  4. Żadnego z wymienionych filmów nie oglądałam, choć "Letnie przesilenie" i "Miasto 44" mam w planach już od dawna. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...