środa, 18 stycznia 2017

Przemysław Żuchowski 'Droga do Domu. Księga II' - Góry Izerskie, skarb i rozbójnicy

Jak widać na załączonym obrazku, jestem szczęśliwą posiadaczką dwu części karkonoskiej dylogii rozgrywającej się w XVII wieku. Wydano je w 2013 roku w wydawnictwie AdRem, ale ostatnio ukazało się wznowienie, w nowej szacie graficznej, w nowych okładkach.
W zeszłym roku czytałam Księgę pierwszą:
 

Przemysław Żuchowski 'Droga do domu. O prawdziwym skarbie Karkonoszy i Gór Izerskich'  

A to jest wywiad z autorem, który przeprowadziłam w zeszłym roku: 

Wywiad z Przemysławem Żuchowskim, autorem książek: ‘Droga do domu’ i 'Droga do domu. Księga II"

http://adrem.jgora.pl/wp-content/uploads/2016/11/Droga-do-Domu-ksiega-II-okladka.jpgA teraz (a konkretnie 14 listopada 2016 roku) zostałam uhonorowana przez autora księgą drugą. Marzyło mi się posiadanie obu, więc się bardzo cieszę. Dostałam je z dedykacjami. Ta druga dedykacja jest przepiękna. Bardzo dziękuję. Będzie mi przypominać o tym, że warto jest szukać magii w rzeczywistości....

Księgę II przeczytałam wczoraj jednym tchem. To prawdziwy 'page-turning book', jak by napisali w New York Timesie. Podobnie jak przy Księdze pierwszej miałam wrażenie, że czytam powieść, jakich obecnie się nie pisze. Przy części pierwszej, która opowiadała o przygodach wilczej pary Prota i Arny, nasunęły mi się skojarzenia z pozytywizmem, bo wówczas przyroda była ważnym bohaterem powieści. Wilki w Księdze drugiej też się pojawiają, bo książki są spójne czasoprzestrzennie. Wilki są przyjaciółmi głównego bohatera, starego Walona, więc i tutaj się pojawiły, ale Księga druga to osobna historia. 
Tak jak Księga pierwsza, rozgrywa się w XVII wieku w Górach Izerskich, w wiosce, która dziś jest Szklarską Porębą. Akcja Księgi drugiej jest późniejsza niż Księgi pierwszej i rozgrywa się niewiele później niż Księga pierwsza. W okolicy powstała huta szkła. Jednocześnie w lasach prowadzących do huty grasuje banda rzezimieszków, która morduje przejeżdżających ludzi. Do pomocy wkracza Walon, który ma dobre serce, zna ofiary, a przede wszystkim czuje się opiekunem tych terenów. Do jego chaty zaś przybywa 'wielki jak smok' mężczyzna, który dziwnie wypytuje o Walona, ogląda gospodarstwo, mówi dziwne rzeczy o konieczności kupienia większego psa, a co gorsze, okazuje się, że skłamał mówiąc, że we wsi nikt go nie chciał przenocować. 
Intryga się rozwija, jest bardzo ciekawa. Autor połączył elementy kryminalne ze światem przyrody i gór. Skarb Walończyków znów odgrywa ważną rolę w fabule. A co ważne, nie jest to ponawianie trików fabularnych z Księgi pierwszej! Okazuje się, że przy talencie pisarskim autora można napisać świetną i nie nudną kontynuację książki. W Księdze drugiej jest sporo humoru, którego nie było w Księdze pierwszej. Wprowadza go historia stolarza i jego żony. 
Poza wartką akcją i intrygującą historią z dawnych lat w magicznym miejscu pod Śnieżką mamy przepiękną przyrodę. Opisów zachodów słońca od czasów 'Nad Niemnem' chyba zapomnieliśmy w literaturze polskiej.. (ja je lubiłam czytać). Tutaj opisy są i są antropomorfizowane, np. chmury na niebie są jak kokierująca kobieta przed kochankiem.... Fajnie się to czytało. 
Zakończenie daje rozluźnienie nagromadzonych emocji czytelniczych i rozwiązuje akcję.

Powieść zaliczyłabym do literatury przygodowej. Kiedyś takich książek było dużo, a teraz zdaje się, że się tak nie pisze. Młodzież, jak to okropnie się pisze 'young adult' dostają albo historie dziecięce, albo od razu skok w głęboką dorosłość i powieści z erotyką albo fantasy. Pan Żuchowski napisał powieść o przygodzie i o świecie gór, które wiele osób uwielbia. W tym świecie gór kryje się ukryta magia, którą trzeba zauważyć: wilki, stare drzewa, które mają duszę, świat dawnych mieszkańców, których duch pozostał. Jest walka dobra ze złem, a Walon jest tu mocnym charakterem, który pokonuje przeciwników przede wszystkim inteligencją. 
Bardzo polubiłam bohaterów 'Drogi do Domu' i mam nadzieję na kontynuację. 
Daję 8 gwiazdek

10 komentarzy:

  1. Akurat zdobyłam pierwszą część....ale kiedy przeczytam?
    Na razie mam inne w planach....

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz całkowitą rację Izabelo, że teraz trudno jest trafić na książkę przygodową, a kiedyś wydawało się, że jest ich zatrzęsienie. To mój ulubiony gatunek literacki i pewnie jeden z powodów, dla którego obie części "Drogi do Domu" mnie po prostu zauroczyły.
    I ważne jest, że po lekturze dylogii, na dnie duszy pozostaje ślad, który nie znika. To są jedne z tych książek, które mają moc zmieniania człowieka na lepsze, skłonienia do przemyśleń i przyjrzenia się wyznawanym wartościom.
    Pora roku jest idealna, żeby wsunąć się pod kocyk i ponownie pójść śladami bohaterów.
    Ponownie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra książka przygodowa wymaga talentu pisarskiego i zaskakiwania czytelnika oryginalnymi pomysłami. Może dlatego mało teraz takich książek?
      Autor jest chyba człowiekiem o wielkiej wrażliwości na świat i przyrodę. I to widać w książce. Bardzo przyjemna lektura.

      Usuń
  3. Ogromnie się cieszę i dziękuję za tak sympatyczne słowa. Jesteście Panie bardzo miłe i dodajecie mi "skrzydeł", więc chyba powinienem zdradzić, że dylogia przypuszczalnie jeszcze w tym roku zmieni się w trylogię. Ja lubię pisać, czytelnicy lubią śledzić przygody Walona oraz wilków, to dlaczego pozbawiać się przyjemności? Jeszcze raz dziękuję za recenzję oraz wszelkie inne opinie o " Drodze..." Pozdrawiam Serdecznie. Przemysław Żuchowski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ to wspaniała wiadomość! Już się cieszę na trzeci tom "Drogi do Domu" :)

      Usuń
  4. Oj, ależ mi narobiłaś apetytu na te książki :) Mam nadzieję, że uda mi się je kiedyś dorwać :)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Tego Ci życzę. Ja miałam szczęście, że wygrałam konkurs u Pani Wu na pierwszy tom, a drugi to już miłosierdzie autora.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...