piątek, 17 lutego 2017

Tom Clancy 'Red Rabbit' ('Czerwony królik') - sensacja w starym, dobrym stylu.

Trochę przeżywam kryzys duchowy i nawet w ostatnich dniach poczułam wielką bezsilność i niechęć do pisania i czytania. 
Ale trzeba wziąć się w garść, nawet jeśli 'z czytania chleba nie ma', to na pewno jest to bardzo rozluźniające hobby, pozwalające się na skupieniu się na czymś innym niż nasze domowe bagienko...
Dziś napiszę o książce z własnej półki.
Tom Clancy 'Red rabbit', seria kieszonkowa, wydana przez Berkley, wydana w 2002 roku. A dla mnie jest to 'pamiątka z Ameryki'. Jak byłam tam w 2004 to zaprowadzono mnie wówczas do biblioteki. Biblioteka wyprzedawała książki 2 za dolarka, no to wzięłam. 
Nie wiem czy młodzież zna Toma Clancy'ego, ale w latach 90-tych, gdy uczęszczałam do liceum, był najpopularniejszym pisarzem. Jego książki w bibliotece leżąły tuż przy stoliku pań. 
Wikipedia powiada, iż: Jest jednym z trzech autorów (pozostali to John Grisham i J.K. Rowling), którzy w latach 90. XX wieku sprzedali ponad 2 miliony egzemplarzy pierwszego wydania[6]
Ale Rowling 'wybuchła ze sprzedażą w ostatnim roku lat 90-tych). 
Ilustracja
Tom Clancy, źródło zdjęcia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tom_Clancy
 Najpierw parę słów o autorze. Urodził się w roku 1947, a zmarł w 2013. Napisał wiele powieści sensacyjnych, wśród których najbardziej znane zostały zekranizowane:
'Polowanie na Czerwony Październik', Czas patriotów', 'Stan zagrożenia' i 'Suma wszystkich strachów'. W Polsce wydawało te książki w latach 90-tych wydawnictwo Amber. Ale na LubimyCzytać znalazłam wydanie 'Czerwonego królika' od wydawnictwa Buchmann:
Okładka książki Czerwony królik   Okładka książki Czerwony królik

Książka jest powieścią sensacyjną w 'starym stylu': akcja rozwija się dynamicznie, ale systematycznie, zwiększając napięcie u czytelnika. Tak jak to było w powieściach tego typu w tym okresie, tematyka jest związana z polityką. To przecież jeszcze czasy upadku ZSRR i ścigania się wywiadów: radzieckiego, amerykańskiego, enerdowskiego, izraelskiego....  W powieści 'Czerwony Królik' nie byłoby nic wyjątkowego, gdyby nie Jan Paweł II. Głównym bohaterem jest Jack Ryan, który dowiaduje się, że na papieża jest planowany zamach. Trwa wyścig z czasem.
Pojawiają się postacie historyczne: Andropow i inni. 
W powieści sensacyjnej jest prawo do fikcji i domysłów. Jak wiadomo tak naprawdę nigdy nie udowodniono związków  Ali Ağcy z KGB, choć te związki na pewno istniały, ale w powieści sensacyjnej pisarz ma prawo do domysłów, wizualizacji i fikcji. A to czytelnik decyduje o tym jak odbiera tę akcję. 
I w sumie wydaje się, że tak było lepiej niż teraz, gdy różne teorie spiskowe nie są już tematem powieści, ale sporów. Powieść jest dana czytelnikowi indywidualnie, jest wytworem artystycznym, aż wreszcie jest świadomym wyborem czytelnika. Ja na przykład wolę książkę niż film, choć w przypadku 'Polowania na Czerwony Październik' wolę film. 
Książkę polecam Wam serdecznie. Wersja angielska jest prosta. Szybko się ją czyta i jest znakomitym sposobem na ćwiczenie języka. Ja osobiście spędzałam z tymi książkami czasy licealne. Mam więc do tych wszystkich Clancych, Grishamów i Higginsów, nie mówiąc o mistrzu gatunku: Forsytchcie, wielki sentyment. 
Byłam wówczas otwarta na cały świat... TO książki młodości.

Daję jej 7 gwiazdek


2 komentarze:

  1. Jeżeli chodzi o sensację to czytam minimalnie...parę książek do przeczytania mam. Wolę z tego gatunku jednak filmy.

    OdpowiedzUsuń
  2. No tak. Ale tamte sensacyjne były inne niż te teraz. A może to po prostu mój sentyment do młodości.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...