wtorek, 14 marca 2017

Anselm Grün OSB 'Przypowieści mądrościowe Ojców Pustyni'

Okładka książki Przypowieści mądrościowe Ojców Pustyni Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec przygotowuje dwupłytowy audiobook ze 116 apoftegmatami do słuchani. Pisałam o tym w poście kilka dni temu:
 http://literackie-zamieszanie.blogspot.com/2017/03/116-apoftegmatow-do-suchania-madrosci.html
Lektorem będzie Edward Linde-Lubaszenko. Na razie nie mam przyjemności zapoznania się z tymi płytami, ale posiadałam inne nagranie, starsze i krótsze bo 41 minutowe. 

Apoftegmaty to to samo co przypowieści mądrościowe. A oto co o tym terminie mówi Wikipedia:
Apoftegmat (gr. apóphthegma, ~matos – sentencja, wypowiedź) – krótki utwór literacki, wierszowany lub prozatorski, prezentujący dowcipną, błyskotliwą, trafną wypowiedź wybitnej postaci (np. władcy).
Apoftegmaty spisywane były już w starożytności. Ich zbiory tworzyli m.in. Valerius Maximus (Factorum et dictorum memorabiliorum libri IX) i Plutarch (Apoftegmaty królów i wodzów, Apoftegmaty lakońskie). Chociaż apoftegmaty pojawiały się również w średniowieczu, to jednak popularne stały się w okresie renesansu. Jednym z istotniejszych zbiorów stworzonych wtedy był zbiór Erazma z Rotterdamu pt. Apophtegmata. (https://pl.wikipedia.org/wiki/Apoftegmat)

Wysłuchałam  ich wczoraj pod wpływem komentarza Natanny (dziękuję). 
Audiobook 'Przypowieści mądrościowe Ojców Pustyni' składa się z kilkunastu tekstów, przypisywanych Ojcom Pustyni, a po każdym mamy odpowiednie wyjaśnienie. Dotyczą one 'kondycji duchowej' człowieka, szukania Boga, szukania sensu i zagubienia w świecie. 
Te wiekowe teksty mówią o potrzebie zastanowienia się nad sobą, o tym, żeby nie oceniać innych, żeby do wszystkiego mieć dystans. Bardzo mi się spodobała przypowieść o tym, żeby nie identyfikować się z problemem. W pracy, kiedyś, zrobiłam ten błąd, i przypłaciłam to wielkim stresem...
Przy problemach, jakie nas dotykają, uczą Ojcowie Pustyni, żeby nie oceniać grzechów innych, ale przyjrzeć się swoim... 
Myślę,  że teksty te dały mi dużo do myślenia. 

Nie wiem jak się ma ten audiobook do tego nowego, od Benedynktynów. Na pewno w tym nowym jest więcej apoftegmatów. Nie wiem czy są one wyjaśniane. Na pewno nasz zabiegany świat potrzebuje takich tekstów, czegoś z chrześcijaństwa bizantyjskiego, tak uduchowionego...
8 gwiazdek

1 komentarz:

  1. W zasadzie chętnie bym wysłuchała tych tekstów.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...