poniedziałek, 13 marca 2017

Ryszard Koziołek 'Dobrze się myśli literaturą' - eseje o książkach...

Okładka książki Dobrze się myśli literaturą Książka ukazała się w styczniu 2016 roku w wydawnictwie Czarne. Autor jest literaturoznawcą, historyk literatury, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
http://bi.gazeta.pl/im/7a/db/12/z19772794Q,Prof--Ryszard-Koziolek.jpg
Autor, źródło zdjęcia: http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1,35055,19784678,ryszard-koziolek-houellebecq-ukradl-mysl-z-mojej-glowy.html (tamże wywiad z autorem).
Napisał bardzo ciekawą książkę o literaturze, tej z kanonu lektur, i tej współczesnej, czytanej chętnie. Jest to książka, która analizuje literaturę i kulturę w sposób ciekawy, a zarazem przystępny czytelnikom.
Nie ze wszystkimi tezami się zgadzam, nie wszystkie omawiane książki czytałam, ale wszystkie tezy są głębokie i warte przemyślenia. 
Wszyscy, którzy analizują tę książkę, zwracają uwagę na tekst o Kraszewskim, który pokazuje tego zapomnianego pisarza w nowym świetle, jako człowieka, który był tytanem pracy, pisał po 7 książek rocznie, ale był też sprawnym dziennikarzem i agentem... A przy tym potrafił z literatury utrzymywać 4 domy!
Warty analizy jest też tekst o ekonomii i "Lalce'.  Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkimi interpretacjami pana profesora, ale chylę czoła przed tekstem: bo pokazuje, że książka ta jest bardzo ciekawa, bo pokazuje, że Prus był jednym z najwybitniejszych pisarzy świata (z czym się zgadzam), bo pokazuje jak w nowoczesnym świecie pieniądz zawłaszcza wszystko....
Ostatnio ktoś mi bliski toczył ze mną rozmowę na temat blogowania. Mówił mi, że rozumie, że mi to dobrze idzie, ale skoro dobrze idzie, to jak to tak, że za darmo... I o tym mówi ten znakomity tekst pana Koziołka. 

Inne arcyciekawe eseje to eseje o powieści historycznej a seriale historyczne i eseje o najciekawszych powieściach ostatnich lat: o 'Drachu' Twardocha, o 'Sońce' Karpowicza, o 'Księgach Jakubowych' Tokarczuk, o 'Wchodzie' Stasiuka oraz .... i tu Was zadziwię .... o 'Koronie ze śniegu i krwi' Cherezińskiej.
Z esejów wyłania się obraz oczytanego erudyty, który przemyśliwuje nad literaturą polską, ale i lubi poczytać sobie coś dobrego i ciekawego albo obejrzeć serial historyczny typu 'Rodzina Borgiów'. 
Bardzo mi odpowiadały peany na temat książki pana Stasiuka, bo i ja jestem jej wielką fanką. Pan profesor opisał to, co mnie w niej zachwyciło, a czego nie potrafiłam zwerbalizować. 'Dracha' i 'Sońki' jeszcze nie czytałam, ale czuję się zaciekawiona.
Chciałam jeszcze zwrócić uwagę na analizy powieści historycznych i filmów historycznych. Autor wyraża opinię, z którą się zgadzam, iż obraz zabija historyczność. I tezę tę pogłębia. Bardzo ciekawe rozważania. No i opisuje rozmaite typy powieści historycznych, wśród nich pisarstwo Teodora Parnickiego, które wspominam źle, bo to trudna lektura. Ale i książki Dumasa i fantastykę historyczną. Bardzo pogłębione, godne profesora analizy. Już od dawna zastanawiałam się nad tymi kwestiami i cieszę się, że profesor literatury zabrał głos w tej sprawie. 
Na początku książki jest też mowa o zastępowaniu tradycyjnych książek gatunkami internetowymi... Bardzo ciekawe, po raz kolejny to powtórzę. 

Książce daję 8 wielkich gwiazdek i życzę sobie więcej takich.

10 komentarzy:

  1. Myślałam że te eseje wprawdzie są na tematy okołoliterackie, ale że to mimo wszystko nic ciekawego. Miło wiedzieć, że jest esej o mojej miłości literackiej z liceum ("Lalka"), zawsze chętnie czytam teksty o tej książce. Do tego "Sońka", którą czytałam dawno i do której mam ambiwalentny stosunek, dlatego chętnie przeczytam esej na jej temat. Teksty o ekonomii i o Kraszewskim także brzmią interesująco, a Dumasa i Twardocha chcę czytać w tym roku, więc dobrze będzie mieć jakąś uzupełniającą lekturę do nich. Innymi słowy, niedługo zaopatrzę moją prywatną biblioteczkę w tę książkę. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, mnie autor zdenerwował przy 'Sońce', bo nie czytałam jeszcze tej książki, a on opowiedział całość, łącznie z zakończeniem. Ale ten ambiwalentny stosunek, o którym piszesz, przebrzmiewa i w jego recenzji. Bardzo dobrze to opisał, zdaje się.

      Usuń
    2. To tym bardziej sięgnę, a Tobie 'Sońkę' polecam - ciekawa lektura.

      Usuń
  2. Tytuł już przyciągnął moją uwagę, chętnie bym się zapoznała, tak mało wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że Ci się spodoba, jak znam Twój gust.

      Usuń
  3. Ooo, chętnie bym przeczytała, bo porusza ciekawe tematy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zainteresowałaś mnie książką tym bardziej, że jestem tylko konsumentem książek i na literaturze znam się tylko powierzchownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te eseje są dla wszystkich czytelników zaciekawionych literaturą. Nie ma tam żadnej terminologii niezrozumiałe, takiej dla polonistów.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...