wtorek, 25 kwietnia 2017

Zapowiedzi wydawnicze - fajne książki: 'Julita i huśtawki', 'Inteligencja kwiatów' i 'Mehmed zdobywca'


Dzień dobry,
Postanowiłam co jakiś czas wstawiać posty z zapowiedziami książek, które wydają mi się ciekawe, ale których na razie nie będę czytać, bo nie da się czytać wszystkiego.
Pierwsza zapowiedź, to autorka sprawdzona, bo czytałam jakaś powieść dla młodzieży pani Kowalewskiej. Myślę, że to ciekawa 'obyczajówka':
 
Przejmująca opowieść o czasach, w których wszystkiego było po równo.
Wszystkiego oprócz miłości…



Julita i huśtawki Hanny Kowalewskiej - premiera 11 maja
pusty_b81cd8c646.gif.gif?sum=df3e567d6f1
Do rodzinnego miasteczka przyjeżdża pisarz Koli, by przez parę tygodni pracować nad książką i jednocześnie prowadzić przewrotną grę z ukochaną Metką. To właśnie ona, a także jej dawni znajomi stają się głównymi bohaterami jego powieści. Dzieciństwo, młodość, pierwsze miłości, pierwsze śmierci...
Ale  to Metka interesuje go najbardziej, to ją kocha i zachłannie kolekcjonuje wszystko, co się z nią wiąże:  jej doznania, fakty z jej życia i ludzi z jej przeszłości oraz teraźniejszości.
Wędrując po miasteczku, szuka wspólnych śladów, próbuje odtworzyć dawne zdarzenia, dociera do  podskórnego nurtu wzajemnych powiązań.
Julita i huśtawki to jednak nie tylko powieść o młodości, miłości i namiętności. Jej pełnoprawnym bohaterem jest też PRL. Hanna Kowalewska opowiada o nim w sposób wyjątkowy – ostro, ironicznie, bez sentymentalizmu, obnażając wiele absurdów tamtego czasu.
Jaki wpływ na bohaterów ma epoka, a jaki rodzina i dom, w którym żyją? Czy uda im się przezwyciężyć różne obciążenia i wygrać z losem?
Pierwszomajowe pochody, oranżada, kamienna wanna z czarodziejską wodą, anioły, koty, kałuże i prowincja, na której może zdarzyć się wszystko, w przewrotnej i wciągającej powieści Hanny Kowalewskiej
                                       (cytuję za Wydawnictwem Literackim)

Druga książka, która ukaże się niebawem, to dzieło MG. Nazwisko autora obiło mi się o moje polonistyczne uszy:

Historia nauki dowodzi, że wiek XIX był czasem chemii, XX fizyki, a XXI prawdopodobnie będzie wiekiem biologii. Nauki biologiczne należą do tych, które w coraz szybszym tempie spektakularnie wyjaśniają skomplikowane mechanizmy rządzące między innymi światem roślin.

W świetle dzisiejszej wiedzy śmiało możemy mówić o inteligentnych zachowaniach roślin. Lektura książki Maurice’a Maeterlincka – belgijskiego dramaturga i poety, laureata nagrody Nobla, a również znakomitego przyrodnika – pozwoli czytelnikom książki z zachwytem podziwiać świat roślin, opisany z głęboką wiedzą wyjątkowo pięknym językiem.

Geniusz Ziemi, będący prawdopodobnie zarazem geniuszem całego świata, w walce o byt zachowuje się podobnie do człowieka. Stosuje te same metody i posługuje się tą samą logiką. Osiąga cel środkami, jakich się imamy, idzie po omacku, waha się, zawraca, zaczyna po kilka razy jedno, dodaje szczegóły, eliminuje je, poznaje i naprawia błędy. Słowem, robi wszystko, co my byśmy robili na jego miejscu.
Maurice Maeterlinck
                                                                      (cytuję za MG)

I trzecia zapowiedź:
Okładka   Przeszłość i teraźniejszość, wojna i miłość,
siła miecza i potęga pióra.
I Stambuł, miasto, które łączy w sobie wszystko.

 W 1453 roku Mehmed II w końcu osiąga to, czemu poświęcił niemal całe swoje życie – podbija Konstantynopol i ustanawia go stolicą imperium osmańskiego. Po latach intryg, poświęceń i przelewania krwi ma świat u swoich stóp.

Ponad pół tysiąclecia później narrator zaszywa się w domu nad Bosforem, by zrozumieć i opisać tamte wydarzenia. Całkowicie odcięty od świata i swojej przeszłości zanurza się w życiu postaci zaludniających dawny Stambuł – w ich tęsknotach, żądzach i demonach. Nie wie jednak, że jego własne tęsknoty, żądze i demony – dotychczas usypiane miarowym rytmem sunącego po kartce pióra – obudzą się, gdy tylko do furtki zapuka Ona…

Nedim Gürsel • Mehmed Zdobywca • przeł. Piotr Kawulok • Wydawnictwo Literackie • 27 kwietnia

 

                                                                          (cytuję za Wydawnictwem Literackim)
pusty_b81cd8c646.gif.gif?sum=df3e567d6f1
pusty_b81cd8c646.gif.gif?sum=df3e567d6f1
cudzyslow_102174fb4e.gif.gif?sum=45be4d8
Ta opowieść to wspaniały pejzaż, którego blask równocześnie rani i zachwyca. A Nedim Gürsel to dżin żywiący się zatopionymi światami: Wenecją, Stambułem, niegdysiejszym złotym wiekiem, dzisiejszym zagubieniem.
„Le Monde” 










 A Wy jak, widzieliście o tych premierach? Zaciekawiły Was? Która najbardziej?

8 komentarzy:

  1. "Julitę i huśtawki" mam wcześniejsze wydanie ....czytałam ...świetnie napisana, znakomicie się czyta, ale chyba najlepiej będzie odebrana przez rocznik 50-ty. Bohaterem jej jest rocznik 1956 czyli młodszy od mojego o 5-lat. Znakomicie mi się wspominało czasy PRL.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam "Julitę i huśtawki" w wieku lat około 20 i wywarła na mnie bardzo dobre wrażenie, zapamiętałam ją i polecałam, dlatego wydaje mi się, że - mimo wszystkich właściwości czytadła - spodoba się nie tylko rocznikom 50.

      Usuń
    2. To fajnie, że tak uważasz....

      Usuń
    3. To mówicie, że są wcześniejsze wydania? Poszukam więc, bo pamiętam PRL, końcówkę to końcówkę, ale myślę, że by mnie ta książka ucieszyła.

      Usuń
    4. Są dwa wcześniejsze wydania.

      Usuń
  2. Mnie ciekawi "Inteligencja kwiatów".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też, to autor to chyba symbol literatury z końca XIX wieku, więc pewnie dobrze pisał, ale ten czas!

      Usuń
  3. " Julita i huśtawki" bardzo mnie zaciekawiła. Chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...