środa, 7 czerwca 2017

Edith Wharton 'Lśnienie księżyca' - czy miłość małżonków przetrwa próby...


Dziś napiszę o kolejnej, po 'Jak każe obyczaj', spóźnionej o wiek polskiej premierze książki amerykańskiej pisarki, laureatki nagrody Pulitzera z roku 1921. Oryginalnie książka 'Glimpses of the Moon' została opublikowana w roku 1922, 9 lat po 'Jak każe obyczaj', a dwa lata po 'Wieku niewinności'. Czyli autorka jednak wierzyła w miłość....
Edith wharton face.jpg
Edith Wharton, 1862-1937

Szmat czasu! Czy jej książki przetrwały próbę czasu? W 'Jak każe obyczaj' autorka pokazuje kobietę, reprezentantkę wyższej stery amerykańskiej w obliczu zmian obyczajowych i nastania kultu pieniądza. 'Lśnienie księżyca', które w Polsce ukazało się 29 marca 2017 roku w niezawodnym wydawnictwie MG, pokazuje małżeństwo, które stoi wobec ciężkiej próby. W obliczu rozwodów, oni też stają przed pokusą, czy wybrać miłość, czy pieniądze? 
Cała książka jest oczekiwaniem na ich decyzję. Ale jest też przeuroczo napisanym romansem o pięknej miłości. Zaznaczyłam sobie nawet przeuroczy fragment. Jest to opis spotkania małżonków w świetle księżyca. Proszę zwrócić uwagę na poetycki język, którego w dzisiejszych romansach już się nie używa. Język poetycki, a jednocześnie opisujący realną sytuację:
'Nachylili się oboje. Od ramion po koniuszki palców stanowili jedno ciało, a ich oczy utkwione były w kuszącym połysku fal ogromnego jeziora'. 
Poza romansem, autorka w książce dogłębnie i znakomicie pokazała zmiany w mentalności ludzi, to zanikanie honoru i skłanianie się ku pragmatyzmowi, który dziś, w XXI wieku jest czymś oczywistym. Wówczas dla dwójki bohaterów problemem moralnym było ukrywanie prawdy o romansie przyjaciół. Prawdę mówiąc, dla mnie też byłoby to problemem. Widocznie mam dziewiętnastowieczną moralność. Nick i Suzy mają też problem pieniężny. Ich dylematem jest wybór pomiędzy miłością, a małżeństwami dla pieniędzy i pozycji społecznej. Widać, że autorka pokazuje, iż w klasie społecznej, w której rozgrywa się akcja książki, praca zarobkowa jest czymś hańbiącym. Gdy się tak przyjrzeć naszym czasom, to pogoń za pieniędzmi stała się oczywistością, a nieskorzystanie z tego stało się frajerstwem. Edith Wharton pokazała delikatne odcienie tego faktu na przykładzie pewnego uroczego małżeństwa. 
Książka jest uroczym romansem i przeuroczą, dobrze napisaną powieścią. Nie planowałam jej recenzować, ale w sumie cieszę się, że ją przeczytałam. Troszkę książki o szczęściu trafiają obecnie u mnie jak kulą w płot, ale dobrą literaturę czuć i widać, niezależnie od nastroju czytającego. 
8 wielkich gwiazdek

Za książkę dziękuję wydawnictwu MG:
Znalezione obrazy dla zapytania Wydawnictwo MG

13 komentarzy:

  1. Mam w domu jakąś książkę tej pisarki, ale jakoś nie mogę się za nią zabrać. Na pewno jednak sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po romanse sięgam rzadko, ponieważ niewiele trafia w mój gust, ale właśnie taka XX wieczna powieść, poruszająca jeszcze temat zmian w mentalności ludzi, powinna mi się spodobać - sięgnę kiedyś z pewnością. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio lubię czytać o miłości. :) A klasykę zawsze lubiłam, więc będę pamiętać o tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cytałam jej jedną taką mimi powieść i kilka opowiadań i uważam, że warto poznać jak znakomicie pisała i jakie tematy poruszała. Dlatego zamierzam poznać inne jeszcze jej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co czytałaś? Żałuję, ze nie oglądałam 'Wieku niewinności'.
      Po 2 książkach stwierdzam, że pisała znakomicie. Potrafiła i pisać ironiczno-sarkastycznie, i romantycznie. Poza tym znała życie. W biogramie w Wikipedii wyczytałam, że jej mąż trafił do szpitala psychiatrycznego. Miła więc w życiu pod górkę. Zasługuje więc na szacunek za to, że dała radę.

      Usuń
    2. "Starą pannę" i "Opowieści małżeńskie".

      Usuń
  5. 'Opowieści małżeńskie' przeczytałabym, bo znając wnikliwość autorki w naturę ludzką, to wydaje się, ze to ciekawe teksty. Poza tym opowiadanie daje możliwość różnorodności. Za to za 'Starą pannę' podziękuję, bo byłam nią długo, sama bym napisała poemat epicki o tym ;0

    OdpowiedzUsuń
  6. Skoro polecasz, to muszę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...