piątek, 23 czerwca 2017

O kalkach w kryminałach


 Dzień dobry,
Dziś chciałam poddać do dyskusji coś takiego jak KALKI w kryminałach. Skłoniła mnie do tego miła rozmowa na temat najnowszego thrillera Ahnhema. 
Chodzi mi o kalki fabularne w kryminałach. Czy są? Czy nie ma?Jakie jest Wasze zdanie?

Bo ja uważam, że w kryminałach takie kalki fabularne są, istnieją i mają się dobrze. I że nie tym różni się dobry kryminał od złego, ale tym, że dobry kryminał trzyma czytelnika za zęby, że postacie są jak żywe, że emocje są prawdziwe.... Itd. 
Agatha Christie, sama Agatha,  mówiła o swoim pisaniu, że jest rzemiosłem. Gdy czytałam jej książki dzień po dniu, widziałam stałość i regularność jej rozwiązań fabularnych: 
Na początku zbrodnia, potem pokazanie zamieszanych, potem kroki detektywa, kolejna zbrodnia i zebranie wszystkich na koniec oraz rozwiązanie zagadki. Tak było w każdym z 83 kryminałów bodajże, a jednak każda z JEJ książek jest wyjątkowa, postacie są prawdziwe, emocje żywe itd. 
Szwedzki kryminał jest okrutniejszy, bardziej trzyma za nerwy czytelnika. Jest też typ kryminału obyczajowego, w którym jest więcej wątków obyczajowych. Ja osobiście najbardziej uwielbiam te nasze polskie kryminały retro. To świetne książki. Jeszcze są kryminały rosyjskie, ale ich nie czytałam jeszcze. 
Ale rzadko który krinałopisarz wymyśla nowe schematy fabularne. A jednak jedne się lubi, a innych nie. Lubi się te najbardziej poruszające, te mało papierowe, te ciekawe. 

A co Wy myślicie?

11 komentarzy:

  1. Oczywiście, że kalki w kryminałach występują. Niejednokrotnie spotkałam się z teorią, że wszystkie możliwe schematy wykorzystała już Agatha Christie i może coś w tym jest.
    A rola pisarza kryminałów obecnie chyba polega na tym, żeby w umiejętny sposób te kalki opakować, żeby czytelnik i tak był zaskoczony finałem. Do tego dochodzi coraz większe przywiązanie do realiów, ciekawe niekryminalne wątki, opisywanie problemów społecznych itp. Więc mimo kalek i tak może być bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Agatha Christie stwarzała niepowtarzalne postacie i w tym tkwi jej siła. Przecież Poirot obchodzi urodziny, kłaniają mu się na ulicy (Suchetowi znaczy się), a jego postacie są pamiętane nadal. I zawsze zaskakiwała.
      W szwedzkich kryminałach może nie zaskakują zakończeniem, ale psrawiają, że człowiek przeżywa. A to też sztuka. W byle jakiej książce człowiek bez żalu odkłada postacie.

      Usuń
    2. Ty jesteś chyba największą miłośniczką kryminałów w blogosferze, więc możesz o tym mówić i mówić....A ten nieszczęsny Ahnhem? Pamiętam, ze Ci się nie podobał.

      Usuń
  2. Zauważyłam też coś innego - bardzo często w kryminałach jest jakiś mroczny sekret z dość dalekiej przeszłości. Prawie zawsze gdy czytam opis jakiegoś kryminału, trafiam na to, że trop prowadzi w przeszłość. Aż chciałaby się zobaczyć książkę, w której dla odmiany pierwszą rzeczą, która zapoczątkowała łańcuch prowadzący do zbrodni nie było coś w odległej przeszłości, tylko wydarzenie mające miejsce niedawno. To znaczy ja rzadko sięgam po kryminały, ale ich opisy czytam całkiem często, więc zauważyłam coś takiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich jeszcze nie czytałam. Może dlatego, ze mówisz o sekretach rodzinnych, a takich książek unikam, żeby się nie bać.

      Usuń
    2. To prawda - z tego, co się orientuję, na ogół chodzi o sekrety rodzinne.

      Usuń
    3. W sumie to temat bardzo pasjonujący.

      Usuń
  3. Mało czytam kryminałów więc też trudno mi zabierać głos, ale też mam takie odczucia, że ta kalka musi istnieć a wątki kryminalne w jakimś stopniu muszą być powielane...na takie tomiszcza napisanych i wciąż pisanych kryminałów.
    Osobiście lubię kryminały z rozbudowaną fabułą obyczajową....i bez zbędnych realistycznych opisów....

    OdpowiedzUsuń
  4. Obyczajowe też lubię.Natomiast rozczarowana byłam Conan Doylem, zagadką kryminalną w czystej postaci...

    OdpowiedzUsuń
  5. Są i komedie kryminalne...
    No cóż, pomysły sa ograniczone, więc są i kalki.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...