wtorek, 6 czerwca 2017

Włączcie dzisiaj TV Kultura - Monodram Janusza Gajosa 'Msza za miasto Arras'

Msza za miasto ArrasNa dziś nie mam nowej książki do recenzji, a post by się przydał. Szukałam pomysłu, a on sam mi wpadł w oko, gdy przejrzałam dzisiejszy program telewizyjny. W TV Kultura o 20.20 będzie wyemitowany niesamowity monodram Janusza Gajosa 'Msza za miasto Arras'. Miałam go okazję obejrzeć z rok temu. 
Sztuka oparta jest na prozie Andrzeja Szczypiorskiego. Premiera sztuki odbyła się w Teatrze Narodowym w maju 2015 roku.
                         Okładka książki Msza za miasto Arras        Andrzej Szczypiorski.jpg
Okładka książki i zdjęcie autora
 Przypowieść, książka została opublikowana w roku 1971. Tematem jej jest szaleństwo zbiorowości w obliczu zagrożenia. Akcja książki odbywa się w późnym średniowieczu w roku 1458, gdy miasto Arras nawiedzone zostało klęską zarazy i głodu. Reakcją mieszkańców były  prześladowania Żydów i czarownic, procesy o urojone herezje. Po trzech tygodniach przyszło uspokojenie.Kiedyś czytałam tę książkę, ale dopiero monodram w wykonaniu pana Gajosa wstrząsnął moim jestestwem. Gdzieś słuchałam wywiadu z aktorem, który opowiadał o przygotowaniach do tej roli, że wybierał strój, scenerię i po namyśle zdecydował się na współczesny prosty garnitur i szarość. Pomimo tego, że teatr raczej odbiera się na żywo, a najlepiej na małej scenie, to w tym przypadku nawet bariera ekranu nie przeszkadza!!! Pan Gajos, pamiętam, przykuł mnie do telewizora na 2 godziny! Opowiada w sztuce o szaleństwie tłumu, o tym, że gdy sytuacja zaczyna przerastać ludzi, to ja naprawdę przerasta, że raz popuszczone cugle szaleństwa, są nie do ogarnięcia.To naprawdę ważna i świetna sztuka. Obejrzyjcie!
Sam autor zapisał się w polskiej literaturze powojennej. Najsłynniejsze są książki 'Msza za miasto Arras' i 'Początek'. Szczypiorski zmarł w roku 2000. Wikipedia podaje, iż w czasie II wojny światowej był żołnierzem Armii Ludowej, uczestnik powstania warszawskiego, więzień obozu Sachsenhausen, od lat 70-tych - działacz opozycji w PRL a po wyborach w 1989 - senator I kadencji z ramienia Unii Demokratycznej (https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Szczypiorski).

Przypominam więc: dziś 20:20. 
 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...