czwartek, 10 sierpnia 2017

'Wyprawa Kon-Tiki' - recenzja filmu


Znalezione obrazy dla zapytania Kon Tiki 2012                http://2.bp.blogspot.com/-iJDLrW7lOF0/VEqJijIRzFI/AAAAAAAACvI/cwAX9_dM8ho/s1600/kon_tiki_ver4_xlg.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0b/Kon-tiki_2012_Poster.jpg/220px-Kon-tiki_2012_Poster.jpg             https://i1.fdbimg.pl/2b6in1r1/1061x1500_mp2p9g.jpg      

 Dziś opiszę wam film, który obejrzałam ostatnio. To wielkie wydarzenie, bo filmów oglądam naprawdę mało. Dość twierdzić, że na wyzwanie 52 filmy w rok mam na razie tylko 12 filmów. Kiedyś oglądałam więcej, jak byłam młodsza. Im bardziej posuwam się w latach, tym bardziej wolę wyobraźnię i książki! 
Ale film o moim ulubionym podróżniku, Thorze Heyerdalhu, którego książkami się zachłysnęłam, postanowiłam obejrzeć nawet gdybym miała podeprzeć oczy zapałkami. 

Może zacznę od przedstawienia człowieka, gdyby ktoś nie znał. Thor Heyerdahl to norweski etnograf i podróżnik, zajmował się także antropologią i archeologią, organizator i uczestnik dwóch wypraw transoceanicznych na tratwie „Kon-Tiki” w 1947 roku i papirusowej łodzi „Ra” w latach 1969–1970. Żył w latach 1914-2002. Napisał kilka książek na tematy swoich wypraw: 
  • Aku-Aku: tajemnica Wyspy Wielkanocnej
  • Ekspedycja „Tygrys”
  • Ekspedycja Ra
  • Fatu Hiva
  • Spotkanie u brzegów Ameryki: Historia pokonanych
  • Śladami Adama. Wspomnienia
  • Wyprawa Kon-Tiki
  • Z kontynentu na kontynent: Początki żeglugi i migracji
  • Zazielenił się świat siódmego dnia
Znalezione obrazy dla zapytania Thor Heyerdahl
Źródło zdjęcia: https://www.britannica.com/biography/Thor-Heyerdahl

Znalezione obrazy dla zapytania Thor Heyerdahl
Źródło: https://uwcrcn.no/thor-heyerdahl-week/
 Moje recenzje jego książek:

 Thor Heyerdahl 'Fatu-Hiva', 'Wyprawa Kon-Tiki', 'Aku-Aku. Tajemnica Wyspy Wielkanocnej', Ekspedycja'Tygrys'

Wyprawa Kon-Tiki odbyła się w roku 1947. Był to wielki sukces podróżnika, który udowodnił swoją z pozoru absurdalną teorię. Zarazem była to porażka osobista Heyerdahla, bo podróż ta doprowadziła do rozwodu z żoną Liv i zakończenia tak romantycznej miłości, opisanej w książce 'Fatu-Hiva'. A przede wszystkim była to bajeczna podróż przez ocean. 
Kon-Tiki crossing the Pacific Ocean, 1947.
Tratwa Kon-Tiki: https://www.britannica.com/topic/Kon-Tiki-raft#ref112596
Brak silników i hałasu sprawiał, że uczestnicy wyprawy mogli oglądać rozmaite oceaniczne stworzenia. To wszytko zachwyciło mnie w książkach Heyerdahla, które ponadto napisane były bardzo ciekawym stylem, a w których pasja naukowa autora zarażała czytelników. 
Ciekawa byłam więc filmu, ale prawdę mówiąc, nie wierzyłam, że autorom uda się nakręcić coś dobrego. Spodziewałam się taniego efekciarstwa pod szeroką publiczność. 
A obejrzałam naprawdę wartościowy film. Nie spodziewałam się, że można nakręcić tak ciekawy film o płynięciu przez ocean! Zaciekawić oceanem udało się  Heyerdahlowi w książce, ale już nawet film z wyprawy nie pociąga treścią. Nie mówię już o powieściach oceanicznych (o 'Mobbym Dicku' się nie wypowiadam, bo nie czytałam jeszcze). 
W filmie jest wszystko co najważniejsze w wyprawie Heyerdala i jego życiu:
-  Film ukazuje charakter Thora, jego niezłomność w dążeniu do celu i pasję podróżnika:
https://arneadolfsen.files.wordpress.com/2013/01/kon-tiki-hagen-002.png
Scena z filmu. Źródło: https://arneadolfsen.files.wordpress.com/2013/01/kon-tiki-hagen-002.png
- 'Wyprawa Kon-Tiki' to film o trudach wyprawy przez ocean metodą tradycyjną, ale i o pięknie natury:
 Podobny obraz

http://1.fwcdn.pl/ph/59/36/575936/325282_1.2.jpg 
 Podobny obraz
 Znalezione obrazy dla zapytania Kon Tiki 2012
Znalezione obrazy dla zapytania Kon Tiki 2012
Kadry z filmu
 - Aż wreszcie opowieść o wyprawie przeplata się w filmie ze wspomnieniami Thora z pobytu z żoną na Fatu-Hivie, gdzie przeżyli romantyczne i koszmarne chwile oraz z teraźniejszością jego i jej, czekającej na kolejny powrót męża i ojca synów:
Znalezione obrazy dla zapytania Kon Tiki 2012 

Znalezione obrazy dla zapytania Kon Tiki 2012
Kadry z filmu
A teraz poproszę Was czytelnicy o ponowne przewinięcie do góry posta, gdzie zamieściłam plakaty z filmu w różnych językach. Zobaczcie jak inne elementy wyróżniają te plakaty! Albo miłość, albo przygodę, albo hart ducha, albo samo morze.
Film jest więc przejmującą i ciekawą opowieścią o pasji i o tym, jak wielką cenę płaci człowiek za taką pasję. Jest to film o tragizmie, bo nie można oddać cząstki siebie, przestać być podróżnikiem pasjonatem. A zarazem nie można mieć wszystkiego. Mi jednak było szkoda, że ta ich miłość się skończyła. Przeczytałam w Wikipedii, że oboje ułożyli sobie życie, że on i tak przeżyłby Liv o jakie 40 lat, ale i tak było mi żal. 
Jestem więc zdumiona, że w naszym dziesięcioleciu nakręcono tak ciekawy film, ale wiadomo, to kino europejskie. 
Daję filmowi 9 gwiazdek

4 komentarze:

  1. Lubię oglądać filmy i z wiekiem chyba coraz bardziej. Ten chętnie bym obejrzała. Zachęciłaś, a ja lubię takie klimaty:))

    OdpowiedzUsuń
  2. W jednej ze swoich ksiażek, inny podróżnik Paul Theroux nie zostawił suchej nitki na TH; chodzi o jego poglądy na temat Wyspy Wielkanocnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam człowieka! To inny zapaleniec i uparciuch. Nie wiem która z teorii jest słuszna, ale ważne dla filmu jest zapał naukowy Heyerdahla, to że dla swojej teorii poświęca wszytko. I o tym jest ten film.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...